tisdag 16 februari 2010

Skärp dig, skriv en bok eller nåt!

"Lollo skrattade åt mina taffliga försök att förbereda mig för resan. Det var november och kallt ute. Slask byttes av med geggamojja och alla efterlyste solen som lyst med sin frånvaro under flera veckor.

Svenskarna slöt sig i sina skal. Gömde sig bakom stora vinterjackor och framför tv:n. Gnällde på världen och åt lyckopiller. Sov i pjyamas för att slippa tänka på sin kropp, blundade för spegelbilden och vände blickarna in i kylskåpet istället.

Mitt i härvan stod jag och kände mig nervös. För att lämna allt det hemtama, trista. Lollo sa åt mig att skräpa mig, jag skulle ju släppas ut, komma från vintern och spendera den utomlands. Byta vinterslask mot äventyr. Ändå var jag rädd.

- Men herregud, sa Lollo och himlade med ögonen. Skärp dig, skriv en bok eller nåt!"