Community-Kortspel

Även en tusamilaresa kan förgyllas av lite kortspel.
(det är inte så lätt att beskriva ett kortspel, bara så ni vet)

Casino.
2-4 deltagare.
Varje spelare får fyra kort på hand och fyra kort läggs upp synliga på bordet.
Den deltagare som är näst efter givaren får börja att försöka ta stick. Korten på bordet kan antingen vara av samma valör eller matcha när man lägger ihop summan. Tex. ligger det en 3 och en 4 på bordet kan deltagaren ta dem båda med en 7 på hand. Ligger där även/och en 7 på bordet kan med också medfölja i sticket.

Kan man inte ta något stick lägger man ut ett kort istället varpå det är nästa spelares tur. När de fyra korten man har på handen är slut delas fyra nya ut osv. ända tills leken är slut.
Blir det tomt på bordet någon gång är det upp till näste spelare att lägga ut ett kort. Den spelare som tömde bordet på kort får 1 poäng.
Ligger kort kvar när allas kort är utlagda tillfaller de den spelare som tog hem sista given.

Korten är värda sina valörer, förutom ESS som kan vara både 1 och 14, SPADER 2 (lillan) som är 2 eller 15 och RUTER 10 (storan) som är 10 eller 16.

När leken är spelad räknar man ihop alla kort som sticken gav (och personen med flest poäng vinner):
- Flest kort - 1p
- Flest spader - 1p
- Ess - 1p
- Lillan - 1p
- Storan  - 2p



Plump.
3-5 deltagare.
Spelet går ut på att man delar ut kort varpå alla deltagarna ska förutspå hur många stick de tror att de kommer att ta. Summan av sticken man tror man kommer ta per giv får inte gå jämt upp med antalet kort som delas ut.

Vid första given ges tio kort, därefter nio osv ner till 1 kort. 1-kortsgiven gör man sedan om antalet gånger som det är spelare för att det ska bli så rättvist som möjligt. Därefter går man upp till sista given vilken också är 10 kort.

Den som har förutspått att ta flest stick börjar att lägga ut ett kort (är det flera med samma antal börjar den som sitter närmast efter givaren). Man spelar efter färg och storlek och man får bara saka om man saknar den  färg som ligger på bordet.

Vid omgångarna då man bara har ett kort spelas det inte ut på bordet. Man sätter det mot pannan (se instruktionsfilm nedan) och utefter att man endast ser vad sina motspelare har för kort får alla spelare förutspå om de kommer att ta ett stick eller ej.

Lyckas man ta det antal stick som man förutspådde får man poäng; 0 stick ger 10, 1 stick 11, 2 stick 12 osv. Misslyckas man får man inget; dvs en * plump.

Vissa spelvarianter ger annan poängsättning, ex att man får mycket mer om man tar alla sticken. Vidare finns en regel om att man bara får ta 0 stick 3 gånger i rad.

När man spelat alla givar och räknar ihop resultatet vinner den som har flest poäng!



Skitgubbe.
Deltagare: 3-6.
Spelet spelas i två omgångar, vid den första går man igenom kortleken och då ska man samla på sig få men höga kort, gärna i stege. Den andra omgången gäller det att lägga ut sina kort fortast för att den som först gör det vinner, och den som kommer sist blir skitgubbe.

* Efter man blandat korten delar man ut tre stycken till varje person.
* Den som sitter närmast givaren börjar att lägga ut ett kort.
* Sedan är de andras tur att försöka lägga under om de inte vill ha kortet eller över om de vill ha hela given.
* Lägger flera spelare samma valör får de lägga nya kort inom samma giv för att den som i slutändan lade högsta kortet får given att samla i separat hög från de tre-korts-utspel som första delen av kortspelet går ut på.
(* Vill man inte lägga ut ett eget kort från handen kan man chansa och ta ett direkt från högen).
- Alla spelare ska alltid se till att ha tre kort på handen under denna första del av spelet.
- Kortlekens sista kort får man inte titta på, när leken är utspelad vänder den person som fick det kortet och visar det andra, dess färg avgör nämligen vilken trumf som spelet får till nästa omgång.

* Spelaren som fick trumfen börjar att lägga ut till nästa omgång.
* Man får lägga sviter som är hur långa som helst men de måste vara inom sin färg.
* En två i trumffärg går över de andra färgernas ess och det går att lägga en trumf på en hel serie i en annan färg.



Köp!
Spelet Köp! tillhör Rummyfamiljen om att samla triss och stegar om minst fyra kort.
3-5 deltagare.
Man använder två kortlekar och helst alla sex jokrarna.

Man spelar i sju omgångar:
- Två triss
- Två stegar
- En triss och en stege
- Två triss och en stege
- Två stegar och en triss
- Tre triss
- Tre stegar

I alla givar utom den sista delar man ut tio kort vardera (i sista omgången är det elva). Den som sitter näst efter givaren börjar spelet genom att snabbt slänga upp en kort så att alla kan se det. Om någon ropar KÖP! får denne kortet (vid ovisshet vem som var först spelas förslagsvis sax-påse-sten för att lösa det hela).
OBS, kommer det upp en joker så gör man om starten.

Om det var näste spelare på tur som köpte kortet tar denne endast upp det. Var det en annan spelare blir det ett s.k. vilt köp, denne får då även ett extra kort från leken att ta upp på hand. Man får göra tre vilda köp per omgång.

Den som tar upp ett kort när det var dennes tur (oavsett om det var ett köpt kort eller om denne plockar ett från högen -om ingen ville köpa det kort som är utlagt-) måste sedan lägga ut ett kort innan spelet går vidare.

Man måste ha sparat ihop det som krävs för varje omgång innan man får lägga ut triss/stegar på bordet. Jokrar fungerar som extrakort för vilket som helst men får endast användas en gång i varje triss eller stege. I en stege är Ess både 14 och 1 men en stege får inte varva, ex. kung-Ess-två-tre.

När man lagt ut sina kort på bordet får man dessutom lägga ner kort på andras stegar eller triss som de lagt ut. Den som först blivit av med alla sina kort får 100 poäng per spelomgång. De andra får minuspoäng för de kort som de hade kvar på handen:
2-9 = - 5 poäng
10, knekt, dam och kung = - 10 poäng
Ess = - 20 poäng
Joker = - 50 poäng

Vinner gör den som har högst poäng när alla spelomgångar är klara.



Sjuan.
3-6 deltagare.
Kortfattat går spelet ut på att gemensamt bygga stegar från lekens sjuor, både uppåt och nedåt.

Alla kort delas ut och den som får hjärter 7 börjar spelet genom att lägga ut den vågrätt. Näste spelare till vänster fortsätter spelet och kan då välja mellan att lägga hjärter 6 eller hjärter 8 för att bygga vidare på hjärters stege. Alternativt lägga ut någon av de andra sjuorna.
Åttorna läggs på valfri sida om den vågräta sjuan. Sexorna på andra sidan, sjuorna bredvid startkortet i hjärter.
- Kung är högst och ess lägst i leken. Den spelare som lägger ut ett sånt kort avslutar stegen och får då möjligheten att lägga ut ytterligare ett kort om denne så önskar.
- Kan man inte lägga ut ett kort får denne be om ett kort från spelaren till höger om sig.
- Kan man lägga ut alla kort man har på handen får man göra det.

Vinner gör den som blir av med sina kort först.



TÖLP DeLuxe.
(kallas även 'neger', 'neger & president' eller 'slav och president')
3-5 deltagare.
Jokrar är med i leken och är s.k. flygande tillsammans med 2:orna.
Ess är högsta kortet i leken.

Man delar ut alla korten till deltagarna som sorterar dem efter par, triss och valör.
Den som fått RUTER 3 börjar att lägga ut första kortet vid första given (därefter börjar alltid tölpen att lägga ut).
Sedan lägger varje spelare ut kort som hela tiden måste vara högre valörmässigt än den tidigare spelarens utlägg. Har någon lagt ett par, triss eller fyrtal måste även det matchas. Om man inte vill, eller inte kan, lägga ut kan man säga pass och när alla avstått att lägga så är det den som lade sists tur att börja om från början.

Man kan ex. lägga triss i femmor på par i fyror och på så vis öka svårigheten för de andra att lägga ut. Ess är högst och den som lägger ut Ess får sedan börja om eftersom ingen annan kan toppa det utlägget (däremot måste antalet Ess stämma överens med det som ligger på bordet redan om det gäller par, triss eller fyrtal).

Jokrarna och tvåorna, de flygande korten kan användas för att bygga ut par, triss och fyrtal men de kan inte användas individuellt utan måste läggas ut tillsammans med andra kort.

Målet är att först bli av med sina kort för att få större vinstchanser vid följande spelomgångar. Den som först går ut blir såkallad kung eller president medan förloraren blir tölp. Observera att man inte kan gå ut med flygande kort.

Vid nästa giv ska kungen/presidenten ge sina två sämsta kort till tölpen. Sedan ska denne fråga tölpen om ett valfritt högt kort - observera att kungen/presidenten själv måste ha det höga kortet på handen för att kunna be om det. Är det många spelare kan man även ha vice kung/president och vice tölp som på samma vis byter varsitt kort med varandra.

Vinner gör den som är kung/president när spelet slutar.



Har du ett eget favoritkort spel som du spelat ombord, maila spelregler och en liten film till
lindarunarsdottir at gmail punkt com